Home > over de Bijbel > Spreken over God

Spreken over God

In de synodevergadering van het afgelopen najaar was er gelukkig meer te doen dan de onzalige “discussie” over de toekomst van de PThU. Eerder was er een boeiende bespreking geweest over een nota van Arjan Plaisier over de manier waarop we God in de kerkelijke gemeente ter sprake kunnen brengen. Dat leidde tot een pittige discussie en een daarop gebaseerd besluit dat de scriba de nota moest herschrijven voordat deze zou worden aangeboden aan de plaatselijke gemeenten. Dat is inmiddels gebeurd.

Dat betekent dat nu ook het boekje met achtergrondinformatie de deur uit mag. Daarin geef ik samen met een aantal collega’s informatie over de bronnen waaruit wij putten. Aan mij was dus de schone taak gegeven om iets te schrijven over de manier waarop God ter sprake wordt gebracht in het Oude Testament. Dat deed ik eerder ook in het inmiddels in de ramsj terecht gekomen boekje Over God. Daarin ging het vooral over een beschrijving van de godsdienst-historische gegevens, nu probeer ik een meer Bijbels theologische benadering. Het komt er op neer dat God vooral in relaties ter sprake komt. Ik beschrijf daarom vooral verschillende situatie waarin mensen (liefst man en vrouw) op een of andere manier het contact met God ervaren. Het betekent ook, zo betoog ik, dat je Bijbels gezien niet goed iets over God kunt zeggen wanneer je zelf niet betrokken bent bij dit onderwerp.

Categorieën:over de Bijbel
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

